به قلم مرحوم دكتر علي سلطاني قرن ما از دیدگاه هر اندیشمند و محققی، نامی ویژه یافته است، و از منظر دانشگاهیان قرن انقلاب علم و پژوهش می باشد، و اقتصاد جهانی نیز مبنایش تخصص و پژوهش بوده، و این بار عظیم را بر دوش توانای دانشگاهیان نهاده است.{ادامه مطلب ...}

یزدفردا "مرحوم دكتر علي سلطاني"بنيانگذار و مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي واحد يزد:قرن ما از دیدگاه هر اندیشمند و محققی، نامی ویژه یافته است، و از منظر دانشگاهیان قرن انقلاب علم و پژوهش می باشد، و اقتصاد جهانی نیز مبنایش تخصص و پژوهش بوده، و این بار عظیم را بر دوش توانای دانشگاهیان نهاده است.

در باب تحقق این توقع بزرگ، دیدگاههای اجرائی وسیعی گشوده می گردد، که فرازهائی چند به نظر بزرگواران می رسد :

* ایجاد فضای نقد علمی و آزاد اندیشی و کرسیهای نظریه پردازی و هم اندیشی، با زمینه های غنی پژوهشی در دانشگاهها و برکناری از چالشها و گرایشهای سیاسی.

* فراغت خاطر دانشگاهیان در مورد تأمین نیازهای زندگی، فراغتی که بیشترین فرصت پژوهش را بوجود آورد.

* گسترش فرهنگ کار و پرورش توان کارآفرینی، به گونه ای که دانشجو بتواند متناسب با رشته تحصیلی خود در دانشگاه و خارج از آن بکاری نیمه وقت بپردازد و برنامه های درسی در جهت رشد قابلیت کارآفرینی سازمان دهی گردد.

* بر اساس آموزش تحقیق-محور، دانشجویان دستیاران تحقیقی استادان گردند و چرخه نظام اداری کشور تسهیل کننده امر تحقیقات باشد.

* ارتباط فعال بین صنعت  و دانشگاه، آنچنانکه صنعت بازوی حمایتی و فضای کارورزی مؤثر دانشجو و مکان واقعی تحقیقاتی دانشگاه باشد، و دانشگاه نیز در خدمت توسعه صنعت و رشد کیفیت تحقیق نماید و راهگشا باشد.

* کاربردی شدن تحقیقات در بخشهای اقتصادی( صنعت، کشاورزی و خدمات) جامعه تا محققان نتایج عملی پژوهشها را دریافت کنند، که زیباترین جلوه تحقیق، کاربردی شدن آن و برگشت نتایج به دانشگاه و تکمیل دیدگاهها و راهکارهاست.

* برگزاری همایشهای علمی و تحقیقاتی بر اساس نیازهای توسعه و تکامل جامعه و استفاده از این فرصتها برای مشارکت فعال دانشجویان بویژه در جهت شور و نشاط پژوهشگری و تربیت اجتماعی و آمادگی برای ورود شایسته به دنیای کار است.

* وابسته نمودن تحصیلات تکمیلی به تحقیقات کاربردی، آنچنانکه دانشجوی تحصیلات تکمیلی در یک دوره تحصیلی بتواند گرهی از مشکلات جامعه  را گشوده و راهکاری در جهت توسعه و پیشرفت آن بدست دهد.

* جایگاه تحقیقات در بودجه کشور آنچنان ارتقاء یابد که جوابگوی خلاقیت ها گردد و بودجه تخصیص یافته در حساب ویژه هر دانشگاه منظور و تحت هیچ شرایطی در جای دیگر هزینه نشود و میزان اعتبارات پژوهشی دانشگاهها متناسب با طرحهای تحقیقاتی آنان تعیین شود.

* تشویق مراکز تحقیقاتی دانشگاهها برای کسب درآمد از محل انجام تحقیقات کاربردی و اختصاص این درآمدها بر محققان و تهیه تجهیزات پژوهشی.

* اعطای فرصتهای گسترده مطالعاتی و تحقیقاتی به استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت هدفدار با ارائه طرحهای قابل بررسی و تحقیق، در داخل و خارج از کشور و قرار گرفتن نتایج حاصله در سازندگی جامعه.

* ایجاد فضای رقابت علمی و تحقیقاتی میان دانشگاهها و درجه بندی کیفی دانشگاهها بر اساس درخششهای علمی و پژوهشی و کیفیت تجهیزات و استادان متخصص و نقش آنها در سازندگی میهن اسلامی.

* ثبات در مدیریت دانشگاهها، مدیریتی بر اساس فرزانگی علمی و تجربه و تخصص و تعهد مکتبی و برکناری از تأثیرات سیاسی

* ایجاد مرکز جذب نخبگان کشور از سراسر جهان و جلوگیری از فرار استعدادها برجسته و محققان عالیقدر، با بوجود آوردن جاذبه های وسیع، آمارها بیانگر این واقعیت تلخ است که بیش از 30 هزار عضو هیأت علمی ایرانی با مرتبه استادی، دانشیاری و استادیاری در آمریکا داریم، سرمایه ای که ارزش آن قابل محاسبه نمی باشد و بازدهی آن بیش از درآمد نفت می باشد.

* حضور مؤثر استادان صاحب نام و محقق و مجرب در دوران بازنشستگی در دانشگاه، به گونه ای که احساس بازنشستگی از بین برود و استادی که عمری را به تدریس و تحقیق گذرانده تا آخرین روز حیات پر برکتش به صورت راهنمای استادان جوان و مشاورین مدیریت دانشگاه و نظام و ناظر پروژه های تحقیقاتی، در دانشگاه حضور داشته باشد. اصولاً نگرش بازنشستگی در دانشگاهها، نگرشی منفی است و کار اساتید دانشگاهها، همچون استادان حوزه ها، که بازنشستگی ندارند برنامه ریزی گردد.

* همکاری سازنده دانشگاهها با یکدیگر و جلوگیری از سرمایه گذاری موازی و تخصصی شدن هر دانشگاه در زمینه ای خاص

* ارتباط فعال با دانشگاههای جهان، بویژه دانشگاههای جهان اسلام و بهره روی متقابل از ظرفیتهای علمی و تحقیقاتی یکدیگر

* بومی سازی علم و فن آوری با دریافت آخرین اطلاعات علمی و فنی و تطبیق بر نیازهای توسعه و پیشرفت میهن اسلامی و مهمتر تشویق محققان استاد و دانشجو برای گشودن مرزهای جدید علم و فن آوری.

* گشودن افق امید بسوی قشر دانشگاهی و نسل حاضر، امیدی برخاسته از توانمندی مکتب اسلام و هوشمندی ایرانی نجیب و شریف، و ثروتهای ملی با آموزش کارآمد و فراهم آوردن بستر کار سازنده و تشکیل خانواده سالم و دمیدن روح امید و اعتماد به نفس ملی در جامعه با تمام امکانات رسانه ها.

* ایفای نقش اول دانشگاهیان در مهندسی فرهنگی جامعه، بر پایه فرهنگ سازی کار و پژوهش، انضباط اجتماعی و قانونمنداری، کرامت انسانی و آزاد اندیشی، احترام انسانها و عدالت محوری، وحدت جهان اسلام و اتحاد ملی و در یک کلام نهادینه شدن فرهنگ و یافتن بستر سازندگی است.

* برقراری عدالت در توزیع امکانات تعلیم و تربیت در تمام سطوح، عدالتی که فرصت شکوفایی همه استعدادها را فراهم سازد  و محرومیت جغرافیایی را از بین ببرد و نیز به حمایت خانواده پردازد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا